Wat is copywriting?

Copywriting wil niets anders zeggen dan teksten zo in elkaar zetten dat ze een bepaalde doelgroep aanspreken. Dus de luxe hotelbezoeker die je verleidt met ‘comfort’, ‘gebruik van wellness’ en een ‘uitgebreid ontbijt op de kamer’. 

Of de student die blij wordt van ‘gratis’ en ‘laagste prijsgarantie’. De surfer die ‘gegarandeerde wind’ wil en de motorrijder die valt voor ‘haarspeldbochten’.

Van belang is het gesprek voorafgaand aan de opdracht. De zogenaamde briefing. Hoe ziet je bedrijf, organisatie, instantie eruit? Neem je de telefoon heel formeel op? Of kies je liever voor een amicale benadering?

Wil je dus je lezer aanspreken met ‘u’ of eerder met ‘je’? Wil je veel informatie delen omdat je lezer iemand is die veel inhoud moet weten? Of is beeld veel belangrijker? Allemaal overwegingen die we bespreken.

C'est le ton qui fait la musique, zeggen ze in Frankrijk. Ofwel in goed Nederlands: het is de toon die de muziek maakt. 

 

 

 

 

 




Meer Post...

Ziek is (vr)eten

Als ik ziek ben, dan gebeuren er rare dingen met me. Ik bedoel niet als ik een beetje ziek ben, maar echt ellendig. Zo ziek dat je alleen nog wilt slapen. En eten in mijn geval. Dan staan er dingen op mijn verlanglijst
Lees verder

Een persbericht schrijven

Je hebt een nieuwtje. Dat iedereen moet weten.   Of een product waar niemand meer zonder kan. Hoe breng je de 'hele wereld' ervan op de hoogte? Met een bericht aan de media. Een persbericht. Laat mij het voor je
Lees verder

Wat is copywriting?

Of de student die blij wordt van ‘gratis’ en ‘laagste prijsgarantie’. De surfer die ‘gegarandeerde wind’ wil en de motorrijder die valt voor ‘haarspeldbochten’. Van belang is het gesprek voorafgaand aan
Lees verder

Get the click...

Ofwel: waar in de tekst van je website is die banaan? Waar mag ik drukken? Ik wil bestellen, aanmelden, meer weten, meedoen.  Heb je geen banaan, zoals Aartjan het noemt, dan heb je geen klik. Of in ieder geval, het
Lees verder